Interviu cu Nik Bärtsch – Nu sint interesat de perfectiune, ci de precizie

Grupul Ronin al pianistului elvetian Nik Bärtsch va concerta la Sala Radio din Bucuresti pe data de 10 mai. Cu aceasta ocazie va propunem un scurt interviu cu artistul despre muzica, perfectiune si precizie, despre ce inseamna conceptul Nik Bärtsch’s Ronin.

1. Cite cuvinte mai incap intre zen si funk, cele care descriu, metaforic, muzica voastra?

Cite culori cunosti intre negru si albastru? Cuvintele sint inventii care capata sens doar fiindca le folosim. Am inventat combinatia Zen Funk ca pe un fel de ghicitoare-paradox, ironica si plina de energie. Am nevoie de energiile spirituale din Zen si Funk ca sa supravietuiesc… Ritm si rezonanta.

2. Credeti in democratie intr-o formatie?

Cred in democratie in general. Pentru ca democratia le permite oamenilor activi si inovatori sa se manifeste si sa-si concretizeze ideile in spiritul respectului pentru comunitatea din care fac parte. Democratia nu inseamna insa ca toti oamenii sint la fel. Cei cu initiativa, care dezvolta un soi de autoritate respectata de ceilalti, ajung sa conduca orice comunitate. in acest sens, cred in democratia intr-o trupa. Din fericire, democratia din Ronin este in acelasi timp si o democrazy (demo-nebunie).

3. Putem descrie trupa dvs. ca pe un organism foarte empatic?

Empatia, ca si element evolutiv, este mult mai veche decit insasi cultura umana. Ea reprezinta o strategie foarte eficienta de a reactiona foarte rapid fara filtrul ratiunii, de a gindi cu corpul. in artele performative este exact ca si in artele martiale, un moment culminant interesant si pasional. Pe noi ne intereseaza sa comunicam cu publicul, cu organizatorii de concerte si cu toti cei care ne pot ajuta sa ne ducem proiectele muzicale la bun sfirsit. Totul este interconectat la nivel planetar. Empatia este capacitatea de a intelege asta imediat, fara a sta pe ginduri.

4. Dupa ce am vazut primul vostru concert, am incercat sa descriu muzica voastra unui prieten apropiat. Singura definitie care mi-a venit atunci in minte a fost „inchipuie-ti niste haiku-uri foarte lungi”. Frazele taiate magistral, idei amestecate intr-un sens comun, linia verticala, starile variate pe care le creeaza, libertatea de perceptie… Cit de mult am gresit?

Ideea ta e excelenta! Haiku-urile lungi sint un paradox, exact ca si muzica noastra. imi place foarte mult definitia ta fiindca e gresita intr-un mod extrem de precis. Multumesc!

5. De multe ori, publicul descrie muzica voastra ca pe un paradox. Credeti ca exista in muzica o calmitate foarte funk sau un haos zen? Este muzica voastra un paradox absolut, ca si cum ai incerca sa practici Iaido cu un briceag elvetian?

Trebuie sa recunosc din nou ca-mi place foarte mult tabloul imaginat de tine, pentru ca este fin ironic si de o absurditate foarte poetica. Glumind putin, briceagul elvetian este la fel de ascutit ca si o sabie japoneza, astfel ca aceasta tehnica ar putea fi foarte periculoasa chiar si pentru practicantii de Iaido (arta martiala japoneza, in care elementul central si sacru este sabia, n.r.) Revenind la muzica noastra, experimentam diverse constelatii paradoxale, dar cele la care revenim in mod natural sint cele logice, liniare. De exemplu, trebuie sa fii foarte calm, relaxat si precis ca sa poti crea un ritm dinamic, fluent si plin de tensiune, sau trebuie sa te antrenezi o gramada ca sa nu folosesti aceasta tehnica…

Interviului realizat de Catalin Toader a fost publicat par’ial pe dilemaveche.ro, si in totalitate in editia tiparita a Dilema Vechei.

Pe twinarts.ro va oferim insa interviul integral in limba romana dar si in varianta originala in engleza.

[alert close=”true” background=”#a1a3b5″ color=”#ffffff”] Nik Bartsch’s Ronin au oferit la Sala Radio un show spectaculos, iata si o galerie foto de la concert.[/alert]

In this article

Join the Conversation