Interviu cu Nik Bärtsch – despre perfectiune si precizie

Interviu cu Nik Bärtsch, unul din muzicienii care au revenit cu placere in Romania. Nik Bärtsch’s Ronin a fost proiectul care l-a adus la Bucuresti pentru un concert la Sala Radio, eveniment organizat de Twin Arts.

Catalin Toader de la Dilema Veche ne propune o discutie mai mult decat interesanta, despre trupa de Ronini liberi dar cu simtul raspunderii, despre ce inseamna muzica si nu in ultimul rand despre proiectele experiment ale artistului.

1. Nik, cat de mult s-a schimbat peisajul muzical al creatiilor tale dupa, fata de perioada colaborarilor cu Randori si Hishiryo? Ce e total diferit acum?

Am mers mai departe spre radacinile, originile noastre. Dezvoltarea noastra are forma unei spirale. Un cameleon nu se poate schimba brusc intr-o pisica, dar isi poate schimba in mod subtil culoarea. Ceea ce s-a schimbat cu adevarat este experienta noastra. Suntem cu zece ani mai in varsta – de asemenea, mai intelepti? Sper ca da. in muzica noastra experienta este foarte utila. Muzica se schimba mai ales prin rabdare si pasiune: pastreaza-ti interesul, ramai concentrat si treaz in timp ce faci ceva in ceea ce crezi, nu doar pentru cativa ani, ci pentru intreaga ta viasa. E intotdeauna acum.

Prin repetitie putem realiza ce este diferit, ce am invatat, dar numai atunci cand cultivam in acelasi timp un anumit grad de constiinta si constientizare a ceea ce facem si evitam de asemenea rutina care poate sa apara pe parcurs.

2. Cite alte cuvinte care sa descrie muzica voastra si-ar mai putea gasi locul intre zen si funk?

Cite nume de culori cunosti intre negru si albastru? Cuvintele sint inventii care capata sens doar fiindca le folosim. Am inventat combinatia Zen Funk ca pe un fel de ghicitoare-paradox, ironica si plina de energie. Am nevoie de energiile spirituale din Zen si Funk ca sa supravietuiesc: Ritm si rezonanta.

3. Credeti in democratie intr-o trupa?

Cred in democratie in general. Pentru ca democratia le permite oamenilor activi si inovatori sa se manifeste si sa-si concretizeze ideile in spiritul respectului pentru comunitatea din care fac parte. Democratia nu inseamna insa ca toti oamenii sint la fel. Cei cu initiativa, care dezvolta un soi de autoritate respectata de ceilalti, ajung sa conduca orice comunitate. in acest sens, cred in democratia intr-o trupa. Din fericire, democratia din Ronin este in acelasi timp si o democrazy (demo-nebunie).

4. Vorbind despre trupa voastra o putem descrie ca fiind un organism foarte empatic?

Empatia, ca si element evolutiv, este mult mai veche decit insasi cultura umana. Ea reprezinta o strategie foarte eficienta de a reactiona foarte rapid fara filtrul ratiunii, de a gindi cu corpul. in artele performative este exact ca si in artele martiale, un moment culminant interesant si pasional. Pe noi ne intereseaza sa comunicam cu publicul, cu organizatorii de concerte si cu toti cei care ne pot ajuta sa ne ducem proiectele muzicale la bun sfirsit. Totul este interconectat la nivel planetar. Empatia este capacitatea de a intelege asta imediat, fara a sta pe ginduri.

5. Dupa ce am vazut primul vostru concert, am incercat sa descriu muzica voastra unui prieten apropiat. Singura definitie care mi-a venit atunci in minte a fost „inchipuie-ti niste haiku-uri foarte lungi”. Frazele taiate magistral, idei amestecate intr-un sens comun, linia verticala, starile variate pe care le creeaza, libertatea de perceptie… Cit de mult am gresit?

Ideea ta e excelenta! Haiku-urile lungi sint un paradox, exact ca si muzica noastra. imi place foarte mult definitia ta fiindca e gresita intr-un mod extrem de precis. Multumesc!

6. De multe ori, publicul descrie muzica voastra ca pe un paradox. Credeti ca exista in muzica o calmitate foarte funk sau un haos zen? Este muzica voastra un paradox absolut, ca si cum ai incerca sa practici Iaido cu un briceag elvetian?

Trebuie sa recunosc din nou ca-mi place foarte mult tabloul imaginat de tine, pentru ca este fin ironic si de o absurditate foarte poetica. Glumind putin, briceagul elvetian este la fel de ascutit ca si o sabie japoneza, astfel ca aceasta tehnica ar putea fi foarte periculoasa chiar si pentru practicantii de Iaido (arta martiala japoneza, in care elementul central si sacru este sabia, n.r.) Revenind la muzica noastra, experimentam diverse constelatii paradoxale, dar cele la care revenim in mod natural sint cele logice, liniare. De exemplu, trebuie sa fii foarte calm, relaxat si precis ca sa poti crea un ritm dinamic, fluent si plin de tensiune, iar paradoxul ar fi ca trebuie sa exersezi foarte mult tocmai ca sa nu folosesti aceasta tehnica…

7. Scrii, sau ai scris vreodata poezie? Exista si acolo o influenta japonez?

Scriu o multime de poezii, dar le pastrez pentru mine si pentru cei apropiati. imi plac tot felul de genuri de poezie ssau de jocuri de cuvinte, in masura in care nu devin ”profesorale” si raman originale, profunde si ironice. Poezia are multe in comun cu structurile ritmice, cautarea esentei dar si sensurile multipe. Asta o apropie foarte mult de muzica.

8. Bach sau Beethoven? Zappa sau Steve Reich?

Eu nu sunt genul de persoana “ori-ori”. ii apreciez pe toti pentru ca pot invata foarte multe de la acesti maestrii despre cum sa compun, sa performez si sa traiesc ca un artist. Dar acasa cant mai ales Bach. Imagieaza-ti- un Steve Van Zappach ….

9. Credeti in existenta unui ”numar de aur” un echilibru perfect intre melodie si ritm?

Nu sunt interesat de perfectiune ci de precizie. Nu exista o regula generala pentru acest echilibru si fiecare melodie este un ritm dar si opusul sau. E drept unele “rhythmodies” au mai mult potential decat altele. Compozitorul sau interpretul trebuie sa gaseasca cu cat mai multa precizie tocmai acest potential. in muzica pe care o facem cu RONIN ritmul are functia de melodie pentru ureche: urmezi forma si dramaturgia prin intermediul ritmurilor si a interconexiunilor acestora, prin suprapuneri si cicluri. Esti sedus de ritmul.

10. Baietii din trupa se simt uneori niste Ronin autentici? Sunt ei samurai fara stapan, sau numele este doar o metafora pentru o trupa care este din punct de vedere artistic intr-o perpetua cautare?

inainte de orice alt sens, Ronin inseamna “freelancer”. Noi, muzicienii angrenati in proiectul Ronin, cantam impreuna aceasta muzica pentru ca vrem sa o facem. Nu slujim pe nimeni, exceptand muzica insasi. In Ronin, toti muzicienii mentin viu spiritul / ideea de a face in viata ceea ce isi place – cu respect, raspundere, integritate – si toate consecintele acestora si cu asumarea raspunderii pentru toate actiunile tale. Deci suntem Ronini poetici, cu constiinsa demnitatii caii pe care mergem. Radicali politicosi, cu o serioasa doza de autoironie si cu dorinta de a munci.

11. Povesteste-mi despre atelierul de vara din Val Mesocco. Muzica, meditatie si aikido. E acolo un fel de centru de recreere pentru trup si suflet?

Este o tabara de antrenament, de formare. Fornarea in sine este punctul central al experientei. inveti sa te antrenezi fara sa te lasi distras de propriile ambitiile, temerile si cunostinte anterioare. inveti sa te autodepasesti. Nu e nimic esoteric – doar antrenament: meditatie, Aikido si mai ales antrenament in muzica, in special percutie si muzica modulara.

12. Exista vreun groove/ritm traditional in Alpi?

Desigur. Exista un ritm/groove traditional peste tot. Groove este o forta naturala si intr-o forma cultivata este un aliment de baza al nostru al tuturor (probabil chiar si pentru animale). Dar noi nu traim in Alpi asa ca vom cultiva/promova groove-ul v din vecinatatea ori cartierul in care traim in orasul nostru.

13. Ce ne puteti spune despre proiectul Mobile. Am auzit despre ritualuri muzicale care au durat zeci de ore… E un amestec de arte martiale si muzica in acest proiect?

Calatoria noastra estetica si muzicala si estetica a inceput in cazul MOBILE, cu o trilogie de 36 de ore de ritualuri muzicale intr-un cadru multimedia. Am vrut sa se concentram in totalitate pe muzica si energia ei sociala. Am cantat impreuna timp de 36 de ore ca un grup si am invitat audienta sa ni se alature si sa ne asculte atat timp cat o doresc. Puteau de asemenea sa si doarma in timul ritualului. Am avut de asemenea si invitati, artisti video, practicanti de arte martiale si arhitecti care au proiectat camera in care am cantat. A fost o experienta fantastica si inspiratoare, care ne-a aratat ca energia muzicii poate suplini si nevoia de hrana si pe cea de somn. A fost adevarata incercare prin care ne-am dovedit credinta profunda in puterea/forta muzicii.

14. Ronin obisnuia sa cante in fiecare zi de luni in clubul Exil din Zurich. si asta a devenit un fel de ritual?

Da, totul a plecat de la un obicei de-al meu de a invita pe toata lumea la mine acasa, in prima zi de luni a fiecarei luni, de la 12:00 la 24:00. Uneori veneau multi oameni, alteori doar cativa, dar era intotdeauna interesant si ajuta la stabilirea unor legaturi in cadrul comunitatii. Cand m-am intors din Japonia in 2004, aveam nevoie de un spatiu unde sa repetam si sa cantam saptamanal. Nu voiam sa depind de organizatori si de sali pentru dezvoltarea noastra si voiam de asemenea sa ofer o platforma unde sa ne intalnim si sa muncim in fiecare saptamana. Asa ca am inchiriat ziua de luni in clubul Bazillus din Zurich, apoi in 2009 am avut sansa de a fonda clubul Exil, alaturi de patru alti parteneri, astfel ca am avut un club mai apropiat de stilul nostru. De atunci cantam acolo. Acest intalniri de luni ne ajuta sa ne dezvoltam cu regularitate muzica in viata noastra de zi cu zi. Incredibil cat de mult ne-a ajutat aceasta intalnire sa energizam, sa definim si sa revigoraim muzica dar si legaturile sociale. muzica si legaturile sociale. Este propria noastra initiativa. Pot s-o recomand din toata inima. Va rog, cineva sa o copieze undeva.

15. Nik, care este albumul care se aude cel mai des pe iPod-ul tau?
Nu am iPod, nu ascult muzica in format MP3. Cred ca albumul pe care il ascult cel mai des e “Ritualul de primavara” dirijat de Stravinsky insusi. E compozitorul cel mai ironic, amuzant, profund si spiritual pe care il stiu. si a avut un stil al sau aparte si in moda.

Interviul realizat de Catalin Toader pentru Dilema Veche a aparut partial pe dilemaveche.ro si in intregime in varianta print in prima saptamana din mai 2012.

Cei care doresc au la dispozitie si varianta in engleza  a acestui interviu cu Nik Bartsch. 

[alert close=”true” background=”#a1a3b5″ color=”#ffffff”] Nik Bartsch’s Ronin au oferit la Sala Radio un show spectaculos, iata si o galerie foto de la concert.[/alert]

In this article

Join the Conversation